Home » Blog » Basishouding » “Waar bemoei je je mee!”

“Waar bemoei je je mee!”

door | 25 apr, 2021 | Basishouding, Gesprekstechnieken

Uitspraken die je liever niet hoort… ‘Wacht maar tot je zelf zoiets meemaakt!’ of ‘Waar bemoei je je mee!’ Jij hebt er vast ook wel eens mee te maken. Uitspraken die soms heftige emoties bij je oproepen, zoals irritatie, boosheid, frustratie of die je misschien onzeker maken.
Soms komen die uitspraken van mensen die je juist graag zou willen helpen. En waarbij je misschien ook een duidelijk idee hebt wat helpend zou zijn voor ze. In de praktijk reageer je vaak in ‘a split second’. En vaak niet op de meest effectieve manier. Op de automatisch piloot. En je bereikt dan vaak het tegenovergestelde van wat je wilde…

Herkenbaar?

Maar wat werkt dan op zo’n moment wél? Hoe zorg je ervoor dat jouw emoties je niet in de weg gaan zitten? Hoe bouw je nu zo’n ‘vervelend’ moment om tot een sfeer waarbij de ander je niet ‘tegen werkt’, maar de kans veel groter wordt dat hij / zij met je mee gaat werken?

Als je volgende 8 stappen kunt toepassen maak je het verschil!

Daar gaan we…

1 Laat de emotie van de ander bij die ander

Bedenk (liefdevol) als iemand iets vervelends tegen je zegt, zoiets als:

  • “Die ander is emotioneel over iets. Wat vervelend voor hem of haar”
  • “Het is zijn / haar mening en daarmee nog niet waar”

2 Blijf ‘Zen’… laat de uitspraak van die ander bij je landen, door:

  • Je voeten stevig op de grond te zetten als je staat
  • Stevig op je stoel te gaan zitten als je zit
  • Haal even bewust adem of
  • Tel in jezelf tot 10

3 Parkeer je emoties

  • Erken je gevoelens van frustratie, irritatie, boosheid of onzekerheid
  • ‘Parkeer’ ze even liefdevol

Deze gevoelens heb je niet voor niets. Ze zijn er ook gewoon ineens. Je wil echter dat ze je niet in de weg zitten. Ná het gesprek kun je er aandacht aan besteden. Zelfzorg is namelijk belangrijk. Maar nu wil je iemand helpen. Dat kan alleen als je je eigen emoties even laat voor wat ze zijn.

4 Weersta de neiging om:

  • Je te verdedigen
  • Terug te vechten
  • De ander te overtuigen van jouw gelijk
  • De ander te vertellen wat hij/zij verkeerd doet
  • … etc ….

5 Focus je op de ander

  • Wordt nieuwsgierig!
  • Leef mee (empathie)
  • Vraag je af wat de reden kan zijn dat die ander zo (emotioneel?) reageert:
    “Wat maakt hem/haar boos, verdrietig, verontwaardigd, opstandig, tegendraads, klagerig?”

6 Herhaal wat de deelnemer zegt (reflectie):

Cliënt: ‘Je begrijpt er helemaal niks van!’
Jij: ‘Je voelt je niet begrepen’.

Of:

Cliënt: ‘Deze activiteit is absoluut niets voor mij.’
Jij: ‘Je hebt iets anders nodig.’

  • Begin de zin met ‘Je…’ of ‘Je bedoelt dat…’
  • Ga aan het einde van de zin met je stem omlaag.

7 Luister rustig, met oprechte interesse en toon begrip

Begrip tonen wil niet zeggen dat je het ermee eens bent. Bij deze stap gebruik je ook reflecties:

  • “Je wilt graag hulp en nu noem ik iets dat niet geschikt is voor je.”
  • “Je wilt me iets duidelijk maken… “
  • “Je ziet het anders dan ik.”
  • “Je hebt een andere oplossing of verklaring voor wat er gebeurt.”

En laat een stilte vallen tot de ander weer wat zegt.
Let op! Hou vol, want binnen 7 – 10 sec gaat de ander verder praten.

8 Luister rustig naar de reactie en voel of de wrijving meer of minder wordt

Wrijving neemt toe:

  • Herhaal stap 5, 6 en 7
  • Stel eventueel een open vraag:

Wie..? Wat…? Waar…? Wanneer…?

Wrijving neemt af:

YES! 😊

Lukt het niet meteen? Gebruik je Grow-mindset!

En nu denk je misschien…”Leuke stappen… maar ik hoef toch niet alles te pikken wat iemand tegen me zegt?!”
Nee, natuurlijk niet. Het ligt er alleen aan wat jij zelf met het gesprek wilt bereiken. Is dit een gesprek om iemand te helpen? Probeer het dan eens uit. Ervaar gewoon eens wat het doet.
En als het niet meteen lukt of je gaat af en toe helemaal de mist in…
Wees dan mild naar jezelf. Als je gevoelens ervaart, zoals onmacht, onzekerheid of irritatie en het daardoor niet meteen lukt. Zie het als een kans om te leren en er steeds beter in te worden. Want… oefening baart kunst.

En ik kan je vertellen dat het mij regelmatig niet lukt… Juist omdat ik me geraakt voel door wat er tegen me gezegd wordt. Maar… het is te leren. Het lijkt makkelijk als je het leest, maar als er emoties bij komen kijken weet je het wel… Ik merk gelukkig dat ik er steeds beter in wordt. En al die keren dat het lukt, geeft me dat zo’n kick! 

Die kick wens ik jou ook toe! Oefen je met me mee?

 

 

Moniek Vossebeld

Met enthousiasme help  ik je om met je gesprekken hét verschil te maken  in levens van mensen. Zodat je er zelf ook veel plezier en voldoening aan beleeft. De methode Motiverende gespreksvoering is de basis van waaruit ik werk.

Gerelateerde artikelen

“Ik heb niet de hele dag de tijd!”

“Ik heb niet de hele dag de tijd!”

Wil je tijd winnen? Bekwaam je dan in Motiverende gespreksvoering. Het lijkt veel extra tijd te kosten: vertrouwensband opbouwen, geïnteresseerd doorvragen, luisteren en verandertaal ontlokken. Als je een gesprek echter gericht voert, met de focus op een doel dat je samen afspreekt, bereik je sneller meer resultaat. In dit artikel illustreer ik dat een gesprek in dezelfde tijd een totaal verschillend effect heeft. Gewoon door de aanpak die je kiest.

lees verder
Het juiste ‘gereedschap’ is het halve werk

Het juiste ‘gereedschap’ is het halve werk

Een botte bijl, een verkeerde maat schroevendraaier… dat werkt niet. Met motiverende gespreksvaardigheden is het net zo. Deze vaardigheden vormen het gereedschap dat je op orde wil hebben voor het beste resultaat van je gesprek. Ik leg je ze kort uit. Een aantal gebruik je denk ik al en er zit nieuw gereedschap tussen!

lees verder
Informatie en advies geven begint met een vraag

Informatie en advies geven begint met een vraag

Ken je dat? Dat je informatie en adviezen geeft en dat de ander er weinig tot niets mee doet? Terwijl je als professional of vrijwilliger vaak waardevolle informatie beschikbaar hebt. Waar je cliënt echt veel aan kan hebben. Motiverende gespreksvoering biedt een manier waarop je informatie kunt uitwisselen, zodat je wél bereikt wat je wilt. Het begint altijd met een vraag… Lees je mee hoe het werkt?

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin