Een verkeerde maat schroevendraaier… heel irritant! Een bot mes… ken je dat? Dat werkt niet fijn en je bereikt niet wat je wilt. Je krijgt de schroef niet los en de groente niet gesneden. Dat wil je niet… Dus op zoek naar het juiste gereedschap. Soms moet je nieuw gereedschap zoeken. De juiste maat schroevendraaier bijvoorbeeld. Of je hebt wel het juiste gereedschap in handen, maar is het nodig om het aan te scherpen. Met een scherper mes heb je de aardappelen zó geschild.
Ik vertel je dit, omdat je bij motiverende gespreksvoering ook ‘gereedschap’ gebruikt. Gereedschap dat soms nieuw is of gereedschap dat aangescherpt mag worden. Het gaat om de volgende vaardigheden, afgekort in het acroniem: ORBS. In dit artikel leg ik ze kort uit. Een aantal vaardigheden pas je denk ik al toe, andere zijn misschien nieuw voor je.
Een open vraag zorgt ervoor dat je gesprekspartner:
Belangrijk bij elk gesprek over gedragsverandering!
Begin met een vragend voornaamwoord:
Een ‘Waarom?’-vraag vraagt extra aandacht. Omdat deze vraag kritisch en oordelend kan overkomen is de toon waarop en de intentie waarmee je de vraag stelt heel belangrijk.
Reflectief luisteren is één van de meest basale vaardigheden bij Motiverende gespreksvoering. In het begin kan het vreemd aanvoelen voor je. Alsof je de ander napraat. Of in het wilde weg gokt wat de ander bedoelt. Maar het gekke is: de ander merkt niet eens dat je reflecteert. Integendeel. Hij of zij ervaart het als een uitnodiging om verder te praten. Klinkt vreemd misschien, maar het is écht zo. Dat maakt deze vaardigheid zo waardevol!
Wat doe je als je Reflectief luistert?
Met welke bedoeling?
Op de volgende manier: laat aan het eind van de zin je stem niet omhoog, maar omlaag gaan, zodat het geen vraag maar een statement wordt.
Hoor bijvoorbeeld het verschil:
Vraag: “Je wilt beter leren luisteren tijdens je gesprekken?” (aan het einde stem omhoog)
Of:
Statement: “Je wilt beter leren luisteren tijdens je gesprekken…” (aan het einde stem omlaag)
Je gesprekspartner zal na de vraag geneigd zijn om een simpel ‘ja’ of ‘nee’ te zeggen.
Na het statement is de kans groot dat hij/zij verder zal gaan met vertellen. Je krijgt hierdoor meer informatie en je checkt meteen of je dat wat gezegd is goed begrepen hebt.
Bij het aanleren van deze vaardigheid kan het volgende hulpmiddel je misschien helpen. Je kunt de zin beginnen met ‘Je bedoelt dat …’
Bijvoorbeeld: ” Je bedoelt dat je beter wilt leren luisteren tijdens je gesprekken.”
In dit voorbeeld zie je dat je ‘Je bedoelt dat…’ niet hardop hoeft uit te spreken, maar wel de uitspraak die je daarna doet.
Met bevestigen bedoelen we: het herkennen en benoemen van iemands kwaliteiten en groei. Het lijkt op een compliment. Het effect van een bevestiging is vaak dat iemand zich beter gaat voelen en meer zelfvertrouwen krijgt. Een voorbeeld van een bevestiging:
“Je had niet zoveel zin om met me te praten, je bent er echter wel”.
Het effect van zo’n uitspraak is vaak dat iemand meer bereid is om verder te praten.
Tijdens gesprekken regelmatig samenvattingen geven helpt om het gesprek écht tot een motiverend gesprek te maken. Een samenvatting helpt om structuur en richting te geven aan het gesprek. In je samenvatting geef je vooral ook de ‘verandertaal’ die je hoorde terug. We noemen de uitspraken van je gesprekspartner waarmee hij of zij praat richting de gewenste verandering: verandertaal. Op deze manier hoort hij of zij nog eens alle zelfgenoemde argumenten vóór verandering via jou terug. Dat geeft een positieve flow in de gewenste richting.
Voorbeelden van hoe je een samenvatting kunt starten:
Als je gesprekspartner zelf praat over de gewenste verandering, is de kans het grootst dat diegene ook echt gaat veranderen. Hij of zij spreekt dan verandertaal. Niet zozeer het gereedschap maakt Motiverende gespreksvoering uniek. Het feit dat je het gereedschap zodanig inzet om de ander verandertaal te laten spreken maakt deze methode uniek. Het zorgt ervoor dat die ander in beweging komt en dát is de bedoeling!
Ik sluit dit artikel af met wat voor mij wel een eye-opener was: de spreektijd-verdeling.
De bedoeling is dat jij maar ongeveer 10 % aan het woord bent, de rest van de tijd je gesprekspartner.
Dat lukt mij eerlijk gezegd maar zelden… Hoe gaat dat bij jou?
Uitspraken die je liever niet hoort… ‘Wacht maar tot je zelf zoiets meemaakt!’ of ‘Waar…
Bij ieder gesprek neem ik mezelf mee. Handelen vanuit de basishouding lukt me meestal wel…
De teller voor de Facebook-pagina van Motiverend gesprek staat op.... 100! Dit mooie ronde getal…
Ken je dat? Dat je informatie en adviezen geeft en dat de ander er weinig…
Wil je tijd winnen? Bekwaam je dan in Motiverende gespreksvoering. Het lijkt veel extra tijd…
Nieuwsgierigheid wordt niet altijd gezien als een goede eigenschap. Ik ben echter wel nieuwsgierig. Jij…