Uitspraken die je liever niet hoort… ‘Wacht maar tot je zelf zoiets meemaakt!’ of ‘Waar bemoei je je mee!’ Jij hebt er vast ook wel eens mee te maken. Uitspraken die soms heftige emoties bij je oproepen, zoals irritatie, boosheid, frustratie of die je misschien onzeker maken.
Soms komen die uitspraken van mensen die je juist graag zou willen helpen. En waarbij je misschien ook een duidelijk idee hebt wat helpend zou zijn voor ze. In de praktijk reageer je vaak in ‘a split second’. En vaak niet op de meest effectieve manier. Op de automatisch piloot. En je bereikt dan vaak het tegenovergestelde van wat je wilde…
Herkenbaar?
Maar wat werkt dan op zo’n moment wél? Hoe zorg je ervoor dat jouw emoties je niet in de weg gaan zitten? Hoe bouw je nu zo’n ‘vervelend’ moment om tot een sfeer waarbij de ander je niet ‘tegen werkt’, maar de kans veel groter wordt dat hij / zij met je mee gaat werken?
Als je volgende 8 stappen kunt toepassen maak je het verschil!
Daar gaan we…
Bedenk (liefdevol) als iemand iets vervelends tegen je zegt, zoiets als:
Deze gevoelens heb je niet voor niets. Ze zijn er ook gewoon ineens. Je wil echter dat ze je niet in de weg zitten. Ná het gesprek kun je er aandacht aan besteden. Zelfzorg is namelijk belangrijk. Maar nu wil je iemand helpen. Dat kan alleen als je je eigen emoties even laat voor wat ze zijn.
Cliënt: ‘Je begrijpt er helemaal niks van!’
Jij: ‘Je voelt je niet begrepen’.
Of:
Cliënt: ‘Deze activiteit is absoluut niets voor mij.’
Jij: ‘Je hebt iets anders nodig.’
Begrip tonen wil niet zeggen dat je het ermee eens bent. Bij deze stap gebruik je ook reflecties:
En laat een stilte vallen tot de ander weer wat zegt.
Let op! Hou vol, want binnen 7 – 10 sec gaat de ander verder praten.
Wrijving neemt toe:
Wie..? Wat…? Waar…? Wanneer…?
Wrijving neemt af:
YES! 😊
En nu denk je misschien…”Leuke stappen… maar ik hoef toch niet alles te pikken wat iemand tegen me zegt?!”
Nee, natuurlijk niet. Het ligt er alleen aan wat jij zelf met het gesprek wilt bereiken. Is dit een gesprek om iemand te helpen? Probeer het dan eens uit. Ervaar gewoon eens wat het doet.
En als het niet meteen lukt of je gaat af en toe helemaal de mist in…
Wees dan mild naar jezelf. Als je gevoelens ervaart, zoals onmacht, onzekerheid of irritatie en het daardoor niet meteen lukt. Zie het als een kans om te leren en er steeds beter in te worden. Want… oefening baart kunst.
En ik kan je vertellen dat het mij regelmatig niet lukt… Juist omdat ik me geraakt voel door wat er tegen me gezegd wordt. Maar… het is te leren. Het lijkt makkelijk als je het leest, maar als er emoties bij komen kijken weet je het wel… Ik merk gelukkig dat ik er steeds beter in wordt. En al die keren dat het lukt, geeft me dat zo’n kick!
Die kick wens ik jou ook toe! Oefen je met me mee?
Bij ieder gesprek neem ik mezelf mee. Handelen vanuit de basishouding lukt me meestal wel…
De teller voor de Facebook-pagina van Motiverend gesprek staat op.... 100! Dit mooie ronde getal…
Ken je dat? Dat je informatie en adviezen geeft en dat de ander er weinig…
Een botte bijl, een verkeerde maat schroevendraaier... dat werkt niet. Met motiverende gespreksvaardigheden is het…
Wil je tijd winnen? Bekwaam je dan in Motiverende gespreksvoering. Het lijkt veel extra tijd…
Nieuwsgierigheid wordt niet altijd gezien als een goede eigenschap. Ik ben echter wel nieuwsgierig. Jij…