Home » Blog » Gesprekstechnieken » Informatie en advies geven begint met een vraag

Informatie en advies geven begint met een vraag

door | 4 aug, 2020 | Gesprekstechnieken

Je kent het wel… Je bent in gesprek met een vriend, een cliënt, een collega. Je hoort hele verhalen, waarbij je soms denkt: “Als je nou eens dit of dat zou doen… Dan is het toch opgelost?” Voordat je het weet geef je informatie en advies, waarbij die ander denkt: “Joh, joh…” In het Twents en Achterhoeks betekent dat zoiets als:  “Ik zeg wel ‘ja’, maar ik bedoel eigenlijk ‘nee’.” Niet helpend dus. En als je eerlijk bent… als jij iemand vertelt over je probleem, sta je dan altijd meteen te wachten op goedbedoeld advies?

Maar als professional heb je natuurlijk wél goede informatie en adviezen beschikbaar. En die wil je graag delen, zodat die ander er zijn of haar voordeel mee kan doen. Je wilt helpen. En dat kan gelukkig ook. Motiverende gespreksvoering biedt een manier waarop dat op een helpende manier kan. De regie blijft daarbij bij je gesprekspartner. Dat wat je vertelt sluit dan naadloos aan.

Lees je mee hoe het werkt?

Van één- naar tweerichtingsverkeer

De bedoeling is om informatie uit te wisselen in plaats van eenzijdig informatie te geven. Want hoe weet je nu of je informatie aansluit bij wat je cliënt of gesprekspartner nodig heeft? Wil diegene eigenlijk wel informatie op dit moment? Eigenlijk is het antwoord té simpel… door er eenvoudigweg naar te vragen. De strategie die je hierbij kunt toepassen is OAO: ontlokken-aanbieden-ontlokken.

Ontlokken

Met de term ‘ontlokken’ bedoelen we: met interesse vragen naar hoe je gesprekspartner iets ziet. Vragen naar welke behoefte hij of zij op dit moment heeft aan de informatie die jij te bieden hebt. Bij deze strategie van informatie geven begin je met het vragen om toestemming:

“Mag ik…?”

“Wil je misschien meer weten over…?”

Je probeert helder te krijgen  welke informatie nog nodig is of ontbreekt:

“Wat is je bekend over…?”

“Wat zou je nog willen weten over…?”

Aanbieden

Je biedt de informatie aan en je:

  • geeft prioriteit aan wat iemand vooral wil of moet weten;
  • geeft de informatie in stukjes en biedt ook tijd om erover na te denken;
  • biedt ruimte om het met je oneens te zijn of je informatie te negeren;
  • presenteert zakelijk wat je weet, zonder een eigen interpretatie te geven.

Ontlokken

Tenslotte ga  je na hoe je gesprekspartner dat wat je gezegd hebt opvat en interpreteert:

“Dus wat vind je ervan?”

“Hoe denk je daarover?”

Vervolgens geef je de reactie die je hoort en ziet terug in de vorm van een  reflectie. Inclusief de non-verbale aspecten als gezichtsuitdrukking. Bijvoorbeeld  door te zeggen:

“Je kijkt of je nog met vragen zit.”

Het wonderlijke bij een reflectie is dat het niet uit maakt of je aanvankelijk een verkeerde gissing doet. Waar het om gaat is dat je die ander de ruimte biedt om de informatie te verwerken  en een reactie te geven. De reactie kan bijvoorbeeld zijn:

“Ja, nu je het zegt, dit begrijp ik niet helemaal. “

Dat biedt je de gelegenheid verder te praten.

Of:

“Nee, ik heb eigenlijk geen vragen meer. Het zet me juist aan het denken.”

En dat is nu net wat je wilt…

Gespreksvaardigheden: ORBSI

In mijn vorige blog ‘Het juiste ‘gereedschap’ is het halve werk’ schreef ik over de gespreksvaardigheden ORBS bij Motiverende gespreksvoering: Open vragen, Reflectief luisteren, Bevestigen en Samenvatten. Met dit stukje gereedschap ‘Informatie uitwisselen’ in je gereedschapskist wordt het acroniem: ORBSI.

Stel je nu eens voor  dat die ander nu niet denkt “Joh, joh…”,  maar: “Ja, daar zit wel wat in …” of nog beter “JA!” Dan is de kans dat er iets met je informatie en advies gedaan wordt vele malen groter. En daar doe  je het tenslotte toch voor?

Moniek Vossebeld

Met enthousiasme help  ik je om met je gesprekken hét verschil te maken  in levens van mensen. Zodat je er zelf ook veel plezier en voldoening aan beleeft. De methode Motiverende gespreksvoering is de basis van waaruit ik werk.

Gerelateerde artikelen

Het juiste ‘gereedschap’ is het halve werk

Het juiste ‘gereedschap’ is het halve werk

Een botte bijl, een verkeerde maat schroevendraaier… dat werkt niet. Met motiverende gespreksvaardigheden is het net zo. Deze vaardigheden vormen het gereedschap dat je op orde wil hebben voor het beste resultaat van je gesprek. Ik leg je ze kort uit. Een aantal gebruik je denk ik al en er zit nieuw gereedschap tussen!

lees verder
“Ik heb niet de hele dag de tijd!”

“Ik heb niet de hele dag de tijd!”

Wil je tijd winnen? Bekwaam je dan in Motiverende gespreksvoering. Het lijkt veel extra tijd te kosten: vertrouwensband opbouwen, geïnteresseerd doorvragen, luisteren en verandertaal ontlokken. Als je een gesprek echter gericht voert, met de focus op een doel dat je samen afspreekt, bereik je sneller meer resultaat. In dit artikel illustreer ik dat een gesprek in dezelfde tijd een totaal verschillend effect heeft. Gewoon door de aanpak die je kiest.

lees verder
“Waar bemoei je je mee!”

“Waar bemoei je je mee!”

Uitspraken die je liever niet hoort… ‘Wacht maar tot je zelf zoiets meemaakt!’ of ‘Waar bemoei je je mee!’ Jij hebt er vast ook wel eens mee te maken. Uitspraken die soms heftige emoties bij je oproepen, zoals irritatie, boosheid, frustratie of die je misschien onzeker maken.
Soms komen die uitspraken van mensen die je juist graag zou willen helpen. In de praktijk reageer je vaak in ‘a split second’. En vaak niet op de meest effectieve manier. Op de automatisch piloot. En je bereikt dan vaak het tegenovergestelde van wat je wilde…
Herkenbaar?
Maar wat werkt dan op zo’n moment wél? Hoe zorg je ervoor dat jouw emoties je niet in de weg gaan zitten? Hoe bouw je nu zo’n ‘vervelend’ moment om tot een sfeer waarbij de ander je niet ‘tegen werkt’, maar de kans veel groter wordt dat hij / zij met je mee gaat werken?
Als je de volgende 8 stappen kunt toepassen maak je het verschil!

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin